perjantai 12. elokuuta 2011

Alustansäätö - jousituksen painaumat

Yksi kustannustehokkaimpia ja fiksuimpia modauksia pyörälle on alustansäätäminen (tarkemmin jousituksen) sopivaksi kuskin painolle. Tällöin jousitus saadaan optimoitua sen parhaalle toiminta-alueelle. Liian jäykkä jousitus on mm. epämukava, ei reagoi tien- tai radanpinnan muutoksiin halutusti, huonontaa pitoa ja vaikuttaa pyörän käytökseen negatiivisesti. Vastaavasti liian löysä jousitus pohjaa pompuissa ja jarrutuksissa, pilaa pyörän alustageometrian kun pyörä "ui" liian syvällä ja mm. pienentää kallistusvaroja.

Painaumien tai "sägin" (engl. sag) mittaus ja säätö esijännityksien avulla ei vaadi suurempaa alustatietoutta, ja noudattamalla yleisiä ohjeita sekä maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Mikäli säätäminen tuntuu epävarmalta, on syytä kysellä vinkkejä ja apua kokeneemmilta. Yleensä jos alustahommissa touhuaa ilman ajatusta ja perustietoa, on tulos todennäköisesti vain vakioasetuksia huonompi. Työkaluiksi riittää mittanauha, kaveri, kynä&paperia, hylsysetti&räikkä sekä takajousen esijännitystä saa säädettyä parhaiten sille tarkoitetulla työkalulla (usein mukana pyörän työkalusetissä):
Helpoiten säätö tapahtuu muuttamalla jousien esijännityksiä. Kuitenkin kaikkein keveimmille ja painavimmille kuskeille voi olla tarpeen vaihtaa jouset löysempiin tai jäykempiin, koska esijännityksen säätöalue ei ole riittävä kaikenkokoisille. Normaalisti vakiojouset on mitoitettu (rankka yleistys) n. 70-80kg kuskeille. Esimerkiksi yli satakiloiselle kuskille vakiojouset ovat lähes poikkeuksetta liian löysät (mm. allekirjoittaneen kohdalla) eikä esijännityksen säätäminen edes tiukimpaan asentoon tuo haluttua tulosta. Tällöin on syytä vaihtaa jousi jäykempään.

Jousitusta ei säädetä iskunvaimennusten namiskoista. Usein niitä on houkuttelevan helppo kliksautella suuntaan ja toiseen, mutta niiden säätö vaatii jo enemmän tietoutta asiasta ja ymmärrystä mitä alusta tekee väärin ja kuinka ongelma korjataan. Tässäkin on helppo mennä vaarallisesti metsään jos summamutikassa compression ja rebound nappuloita kääntelee.

Ohjeita jousituksen painaumien mittaukseen ja ja esijännityksen säätöön:


Öhlinsin ohjeet: painaumien mittaus ja esijännityksen säätö.

Keith Code / Twist Of The Wrist II:


Dave Moss / OnTheThrottle:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti