keskiviikko 30. marraskuuta 2011

S1000RR MotoUSA:n koeajossa

Motorcycle USA teki koeajojutun uudesta 2012 mallin S1000RR:stä. Lue juttu täältä.

Kannattaa myös katsoa ajovideo sekä video, jossa kerrotaan tarkemmin teknisistä uudistuksista.

Uuden mallin suositushinta Suomessa ajoneuvoveroineen on 23 050,39€.

tiistai 22. marraskuuta 2011

Elokuvat joululahjalistalle

Jos joku kaipailee joululahjaideoita itselleen, kaverilleen tai miksei vaikka vaimolle ja sitten itse katsoo ne, niin tässä pari maksamatonta mainosta:

TT3D: Closer To The Edge tulee marraskuun lopussa myyntiin. Kertoo vuoden 2010 Isle of Man TT-kisoista ja elämästä kisojen ympärillä. Pakko nähdä.

Juuri myyntiin tullut Fastest jatkaa Mark Nealen MotoGP-aiheisten elokuvien sarjaa. Tällä kertaa tapetilla ovat viime kausien tapahtumat. Aiemmat osat olivat myös mielenkiintoisia. Ensimmäisenä julkaistu Faster kertoi 500cc 2-tahtiaikakauden päättymisestä ja siirtymisestä nelitahtisiin MotoGP-pyöriin. Sittemmin tuli vielä The Doctor The Tornado and The Kentucky Kid, joka keskittyi MotoGP-luokkaan vuoden 2005 Laguna Secan osakilpailun kautta upeilla ääniraidoilla höystettynä. Kaikki osat ns. must see -osastoa.

keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Mitä tapahtui Suzukille?

Suzuki vetäytyi tehdastallina MotoGP:stä ja Superbiken MM-sarjasta. GSX-R:iä ei enää näy lähtöruudukoissa monessakaan luokassa niin kuin aiempina vuosina. Esimerkiksi kaudella 2011 yhteensä kaksi Suzukia kiersi vakituisesti koko MotoGP-sarjan ja Superbiken MM-sarjan oheisluokat mukaan laskettuna. Gixerit ovat junnanneet paikoillaan katumalleina jo vuosia.

Milleniumin alkupuolella tonninen GSX-R oli luokkansa parhaita pyöriä aina n. vuosien 2007-2008 kieppeille (subjektiivinen mielipide). 750 Gixeri oli vielä race replica, kiitos aikakauden SBK-sääntöjen. Kaudella 2005 tonnisella voitettiin Superbiken MM-sarja Troy Corserin toimesta ja pyörä oli niin suosittu, että monilla oli K5:nen käytössä monessa sarjassa kansallisella tasolla. Minullakin oli K5 ja sellainen pyörä tuntui aivan uskomattomalta katupyörältä. Suzuki todella osui naulankantaan sen mallin kohdalla. MotoGP:ssä Suzuki nappasi pari podiumsijoitusta noina vuosina ja vuonna 2007 Chris Vermeulen voitti yhden kilpailun, olkoonkin sadekisa, ja oli muutamaan otteeseen podiumilla.

Sitten alkoi talouden taantuma ja tehtaalla löytiin rahahanoja kiinni. Tämä näkyi jo pyörien kehityksessä. Ensin luovuttiin tutusta kahden vuoden päivityssyklistä. Sitten kun päivitykset tulivat, olivat ne yhä pienempiä. Samalla kun muut merkit (erityisesti eurooppalaiset) toivat kovempia pyöriä markkinoille, syventyi kierre entisestään kun ensin tippuivat pyörien kokonaismyyntimäärät ja kilpailu asiakkaista koveni. Tsunami pyyhki viimeisenkin innostuksen johtoportaassa ja kilpailutoimintaa alettiin ajamaan alas, mistä Cycle News teki mielenkiintoisen artikkelin haastattelemalla Alstare Suzukin tallipäällikköä Francis Battaa. Lue juttu Cycle Newsin verkkolehdestä. Kiiltävän MM-sarjaglorian takana on usein karu todellisuus.

tiistai 15. marraskuuta 2011

2012 Ducati 848 EVO Corse SE



1199 Panigalen varjossa Ducati esitteli EICMA:ssa pientä päivitystä 848-mallistoon, jonka huipulle nousi nyt 848 EVO Corse SE. Lisää termejä nimeen ja varustelistaa laajemmaksi, that's about it. Pyörässä on nyt mm. Öhlinsin takaiskari, 8-asentoinen luistonesto, shifteri ja uudet värit. Kaikki nämä, ja Panigalen tuleminen, viittaavat siihen, että 2012 jäänee 848:n viimeiseksi mallivuodeksi.

Speksejä lukiessa silmään pistää parin päivitysvirheen lisäksi mukavahko teholukema tuonkokoisesta moottorista. Alle 10 vuotta sitten tonniset twinit (996, 998, RSV, VTR SP1 ja SP2, TLR) puskivat samoja, tai hieman pienempiä huipputeholukemia (toki niissä oli enemmän vääntöä isomman moottorin myötä). Lisäksi on mielenkiintoista verrata 848:n konetta vuonna 1987 julkaistuun Ducati 851:een, jossa oli varsin samantyylinen moottori kuin 848:ssa. Vain pari kuutiota isompi kone tuotti n. 100hp. Nyt tehoa on samalla konstruktiolla (90 asteen L-twin, desmodrominen neliventtiilitekniikka) huimat n. 40% enemmän. Näin se kehitys kulkee.

sunnuntai 13. marraskuuta 2011

2012 KTM RC8R


KTM:n superbike sai pieniä teknisiä päivityksiä vuodeksi 2012, joilla on pyritty parantamaan paria tämänvuotisen mallin ongelmaa tai heikkoa kohtaa:
- vaihteiston toimintaa parannettu uudella vaihderummulla ja vaihdepolkimen linkustolla
- kampiakseli sekä vauhtipyörä ovat painavammat
- moottorinohjauksen asetuksia hiottu ja mm. joka vaihteelle on erilainen moottorijarruasetus
- jo ennestäänkin kattavassa mittaristossa lisätoimintoja
- keulassa on pehmeämmät jouset, mutta iskareiden ilmatilavuutta on kasvatettu
- takaiskarin linkuston ajokorkeudensäätöalue on laajempi

Mielenkiintoista, että ajokorkeuteen tai -geometriaan ei ole tulossa isompia muutoksia (ellei sitten takana vakioajokorkeus ole suurempi), koska 2011-mallissa oli hieman ongelmia maavaran kanssa. Tapit ja seisontatuki raapii helposti maata. Moottorissa on panostettu hieman parempaan alavääntöön lisätyllä massalla voimansiirrossa.

Ulkoisesti muutoksia ei ole ja väritykset säilyvät samoina. Toivottavasti ajokorkeuteen liittyvät ongelmatkin on ratkaistu. Edelleen pyörässä on markkinoiden parhaat säätömahdollisuudet kun lähes kaikki on säädettävissä niin ergonomian kuin geometrian suhteen.

Omilla "listoillani" yksi suosikkipyöristä.

maanantai 7. marraskuuta 2011

Ducati 1199 Panigale



http://www.1199panigale.ducati.com/en/

EICMA-messuilla Ducati on vihdoin julkaissut kauan odotetun ja spekuloidun superbiken, 1199 Panigalen. Täysin uusi pyörä, johon ladattu uskomaton määrä uutta tekniikka. Monokokkirunko, TFT-mittaristo, sähkösäätöinen jousitus. Nuo ehkä hyppäsi silmään ensiksi. Unohtamatta moottoria tai kattavaa elektroniikkapakettia.

Strategiset lukemat 195hv ja 164kg.

Pyörästä tulee kolme eri versiota:
- 1199 Panigale
- 1199 Panigale S
- 1199 Panigale S Tricolore

Perusmallissa Showan keula ja Sachsin takaiskari sekä 10-puolaiset vanteet. S-mallit ovat Öhlinsin sähkösäätöisellä alustalla (edessä NIX30, takana TTX36) eli DES:lla ja kolmipuolaisilla vanteilla. Tricoloressa on vielä lisäksi edistynyt DDA+ tiedonkeruu, ABS ja Ducati Performancen titaaniäänenvaimentimet vakiona sekä nimenmukaiset värit katteissa. Moottoriteho on kaikissa malleissa sama, kuten myös peruselektroniika eli DTC (luistonesto), DQS (shifteri), EBC (moottorijarrutus) ja 3 ajomoodia. ABS on lisävaruste perus- ja S-malliin.

Moottorinohjauksessa on kolme ajomoodia: race, sport ja wet. Race ja sport tarjoavat täydet 195hv hieman erilaisilla kaasuvasteilla sekä luistoneston, ABS:n ja moottorijarrun asetuksilla, ja wet antaa vain 120hv miedolla kaasuvasteella sekä enemmän rajoittavilla elektroniikan asetuksilla. Esimerkiksi ABS on race-moodissa päälla vain etujarrussa, kun taas sport- ja wet-moodeissa ABS on päällä edessä ja takana, sekä järjestelmä tunnistaa takarenkaan nousun kovissa jarrutuksissa. Elektroniikka-asetuksia voi muuttaa ohjaustangon painikkeista.

S-malleissa jousitus säätyy myös ajomoodien mukaan ja jousitusasetukset voi itse säätää haluamakseen mikäli tehdasasetukset eivät ole sopivat. Sähkösäädöt vaikuttavat vain vaimennuksen säätöihin (rebound ja compression), jousen esijännitys tulee säätää perinteisesti työkaluilla.

Mittaristossa on tarjolla kattavasti tietoa ja mittariston layout muuttuu käytössä olevan ajomoodin mukaan. Mittaristossa näkyy elektroniikan säädöt normaalien toimintojen lisäksi. TFT-näyttö on aika hieno lisä pyörän moderniin ilmeeseen. Saa nähdä millainen näyttö on sitten käytännössä eri valaistuksissa ja auringon paisteessa.

Mielenkiintoinen on myös takaiskarin paikka. Ducatin mukaan sillä on saatu pyörästä kompaktimpi, joka antaa taasen vapauksia muun geometrian, koon ja muiden laitteiden sijoittelun suhteen. Lisäksi takaiskarin säädettävyys on helppoa ja mm. ajokorkeutta tai linkuston välitystä voidaan säätää helpommin, koska ne ovat paremmin esillä. Kätevää jos ajaa paljon eri kuormalla (lue: joku masokisti on hypännyt kyytiin).

Runko on täysin uusi mitä katupyörissä on nähty. Runkorakenne on samantyyppinen kuin Ducatin MotoGP-pyörissä käytetty monokokkirunko, paitsi materiaalina on alumiini. Eturunko kiinnittyy sylintereihin ja eturungon sisällä on airbox sekä ohjauslaakerointi. Vastaavasti takarunko kiinnittyy moottorin takaosaan.

Jarruina Brembon uudet kevyemmät M50-monoblocit ja 330mm levyt. Pysähtynee.

Kaikenkaikkiaan aika namukas paketti.

Mika Kallio kaudella 2012?



Mika Kallio päätti kuluvan vuoden mainiosti kakkossijalla Valenciassa. Joutui itsekin jännittämään viimeisiä kierroksia pitkästä aikaa oikein tosissaan. Vaikean kauden päätteeksi hieno onnistuminen ja muutenkin nousujohteinen kauden loppupuolisko toi hieman tyydytystä. Lisäksi se antaa hyvät asetelmat ensi kauden neuvotteluihin. Mitäs Mika sitten tekee ensi vuonna?

Alkujaanhan siirto Moto2:seen piti olla ns. välivuosi MotoGP-luokasta. Ducati oli hankala ajaa ja tuhosi Mikan 2010 kauden käytännössä kokonaan. Lisäksi säätöongelmat vaivasivat jatkuvasti. Korkeimmalle tasolle on koko ajan tunkua ja kun kausi meni ns. vihkoon niin vauhtia lähdettiin hakemaan mm. GT-autopuolelta tunnetun MarcVDS-tiimin kanssa. Siirron ideana oli palata MotoGP-luokkaan kaudeksi 2012 ns. CRT-tiiminä. Eli tallina, joka ajattaa uusien sääntöjen mukaista pyörää, jossa on tuotantopyörään perustuva moottori ja prototyyppirunko. Tuolloin MarcVDS oli runkopaja Suterin asiakas ja MotoGP-projektia viriteltiin heidän kanssaan ja Suterin runkoon istutettiin BMW S1000RR:n kone. Sounds like a plan.

Tänä vuonna testeissä kävi selväksi, että tehdastiimien vauhtiin ei ehdi ja näin maallikon korviin lausunnot Bemarin moottorin tehottomuudesta olivat outoja. Aluksi vauhtieroa oli yli 5 sekuntia, lopulta syksyn 2011 Brnon testeissä eroa oli satelliittipyöriin n. 2 sekuntia ja Stoneriin n. 4 sekuntia. Kuitenkin tässä vaiheessa MarcVDS:n osalta alkoi hiljaisuus ja Kallio ei tiettävästi ole sen jälkeen projektipyörää ajanut. Suter kehitti pyörää koko ajan myös itse ja omilla testikuljettajilla.

Valencian päätöskisan jälkeen tuli jälleen pieniä uutisia. MarcVDS nimittäin päätti hylätä Suterin Moto2-luokassa. Syiksi huhuiltiin lähinnä toisen Suter-kuljettajan, Marc Marquez'n suosimista. Marquez sai ensin käyttöön uudet runko-osat ja ajoi eniten testiä Suterille.Niinpä MarcVDS vaihtoi Kalexin runkoihin, joita Kallion ja Scott Reddingin tulee ajamaan tänään sateisessa Valenciassa. Ainakin Redding kävi jo radalla uudella pyörällä.

Minusta viimeistään siirto Kalexin runkoihin Moto2:ssa tarkoittaa sitä, että MarcVDS on hylännyt MotoGP-projektin, ainakin Suter-BMW:n kanssa. En jaksa uskoa, että talli voisi olla yhteistyössä Suterin kanssa MotoGP:ssä jos ajavat Kalex-rungoilla Moto2:ssa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että MarcVDS hylkäsi samalla kaikkein pisimmälle kehitetyn CRT-pyörän. Onko heillä halua lähteä jälleen ns. nollista kun uuteen kauteen ei ole enää kuin 4-5 kuukautta.

Kallion osalta tuo tarkoittanee sitä, että MotoGP-optio kaudelle 2012 MarcVDS:n kanssa on puissa, koska talli ei näillä näkymin ole nousemassa kuninkuusluokkaan. Mikan huhuiltiin neuvottelevan jo tänään Valenciassa MarcVDS:n kanssa ensi kaudesta Moto2-luokassa.

Viime aikojen tapahtumista jäi sellainen kuva, että Kallio olisi jatkamassa nykyisessä tallissa Moto2-luokassa. MotoGP-luokka ja CRT-tallit, saatika -pyörät ovat vielä täysi arvoitus. Ainoastaan Colin Edwardsin siirto on varmistettu, mutta siinäkään ei vielä täyttä varmuutta millaisella pyörällä CE ajaa. Lisäksi Asparin tiimi ei jatka kuninkuusluokassa satelliitti-Ducatilla (liian kallis) ja jatkanee näin ollen CRT-tallina.

Moto2 voi olla kaikesta huolimatta hyvä vaihtoehto Kalliolle. Tottakai MotoGP on tavoite, jonka Mika on monesti myöntänyt mutta jatko nykyisessä tallissa ja luokassa ei välttämättä ole huono idea. Talli on tuttu, Kalexin runko voittaja-ainesta ja samalla pääsee seuraamaan MotoGP:n CRT-tallien alkua sivusta. Karu totuus voi olla, että CRT-pyörät ovat kuin uudet tallit Formula 1:ssä pari vuotta sitten. Useita sekunteja muita jäljessä, eikä eroa tahdota saada umpeen. Tässä on erittäin suurena vaarana jämähtää hännille, joka ei osaltaan ole hyvää näkyvyyttä.

Kannattaa huomata, että Dorna-pomo Carmelo Ezpeleta on myöntänyt, että sarjan tulevaisuus on CRT-talleissa, joten siirto sitä kautta on realistisin ja lopulta ainoa vaihtoehto, tulee siirto nyt tai vuoden päästä. Mielummin antaisi tilanteen nyt kehittyä ja katsoa mitkä runko-moottori -yhdistelmät ovat toimivia. Nuohan ovat täysin halpaa (MotoGP-tasolla) ostotavaraa eikä nykyisen kaltaista tehdasprotojen megakallista leasing-käyttöä eli tallit voivat kuoria ns. kermat päältä kun kalustoa valitaan. Lisäksi ensi vuoden CRT-tallit ovat suurelta osin painottuneita pyörän kehitystyöhön ja testaamiseen, joka ei liene Kallion kovin osa-alue, ainakin Ducati-aikojen kommenttien perusteella.

Mutta jäädään odottelemaan lopullisia vahvistuksia. Tilanne tällä hetkellä on moneltakin kantilta outo kun vielä tässä vaiheessa on niin paljon kysymysmerkkejä talleista, pyöristä ja kuljettajista.

MV Agusta-uutuuksia kaudelle 2012



MV Agusta on lopulta julkaissut tiedot uudesta supersportistaan. Huipputeho 128hv uupuu hieman tehtaan kunnianhimoisista lukemista, joita aiemmin promottiin julkisuudessa. Silti lukemat ovat luokassaan kärkipäätä. Pyörän suurin uudistus 600-luokkaan on tuhti elektroniikkapaketti. Monet tehtaathan ovat vähätelleet elektroniikan tarvetta näissä pyörissä, koska huipputehoa ei ole niin paljoa ja elektroniikka nostaa hintaa. Kuitenkin maailmalla 600-luokka on tietyllä tapaa entry level-luokka, mutta samalla suosittu kaikenikäisten motoristien keskuudessa. Suomessahan näitä dissataan starttimoottoreiksi ja kaikilla pitää olla vähintään se turbobusa. Nojoo. F3:ssa on luistonesto, antwheelie, launch control, vaihdettavat tehokartat, shifteri... joihin on totuttu vasta viime vuosina aivan kärkipään superbikeissa. Mielenkiintoinen tekninen yksityiskohta on myös "väärinpäin" pyörivä kampiakseli. Tunnetuksi tuon on tehnyt lähinnä Yamaha MotoGP-luokassa M1-pyörällään.

Tarkemmat tiedot ja kuvat valmistajan sivuilta.



F3:sen vanavedessä tulee myös uusi pikku-Brutale, eli Brutale 675:


Sama moottori kuin F3:sessa, ja sitä myöten myös samat elektroniikat. Kuitenkin moottorista on tehty hieman käyttäjäystävällisempi ja huipputeho on kärsinyt paremman ala- ja keskikierrostehon kustannuksella. Varmasti kova suosikki parhaaksi pyöräksi segmentissään. Lisäksi hinta tuntuu aika hyvältä: Italiassa 8990€ ja Briteissä £7990. Siihen sitten suomilisät ja -verot päälle. Huokaus.



Muihin malleihin tulee pientä päivitystä. Brutale 1090RR saa lisätehoa, LEDejä valoihin ja vilkkuihin sekä uutta väriä. F4 on nyt F4R ja lisäksi F4RR on saatavilla. R:ssä on sama Corsacorta-moottori, joka debytoi aiemmin tänä vuonna F4RR:ssä. Joskin hieman on huipputehoa pudotettu. Ulkomuoto on yhä sama kuin 2010-julkaistussa F4-mallissa. Onneksi saatavilla on jälleen musta-valkoinen väritys:

torstai 3. marraskuuta 2011

MotoGP muistaa

Valenciassa ajettava kauden 2011 päättävä kilpailuviikonloppu on monella tapaa erikoinen. Luonnollisesti Marco Simoncellin muisto on pääosassa radalla. Kilpailu on samalla viimeinen 125cc 2-tahtikisa MM-tasolla, viimeinen kisa 800cc-moottoreille ja Loris Capirossin ura päättyy Valenciassa.

- Varikolle on pystytetty mm. iso seinä 58-numerolla, johon kuskit kävi kirjoittamassa terveiset ja fanit saavat myöskin kirjoitella myöhemmin viikonlopun aikana.
- Simoncellin Gresini-tiimillä on pilttuussa Simoncellin pyörä ja varikkotaulussa P1 sekä takaseinällä muistokuva.
- Ducatin rekoissa myös pienet tribuuttitekstit, MarcVDS ajaa mustilla numeroilla, Bautistan Suzukin undertailissa on numero 58, myös muillakin talleilla on pieniä 58-tarroja ja muita tribuutteja pyörissään.
- Capirossi ajaa numerolla 58 oman jäähyväiskisansa ja piti torstain pressitilaisuudessa mustaa surunauhaa. Capirossilla on 22-vuotiselta uraltaan 99 podium-sijoitusta ja mahdollinen sadas podium-paikka sunnuntaina olisi varmasti yksi tunteikkaimpia.
- Valentino Rossilla on uusi kypärädesign, joka nähtäneen lauantaina mutta viimeistään sunnuntaina.
- Sunnuntaina klo 10.15 (Suomen aikaa 11.15) kaikkien luokkien kaikki kuskit ja pyörät kokoontuvat muistohetkeen radalle.

Lisäksi Misanon rata on nimetty oman kylän pojan, Marco Simoncellin mukaan.