torstai 13. syyskuuta 2012

2013 Yamaha R1



Yamaha on julkaissut tietoja ensi vuoden R1:stä. Oikeastaan mikään ei muutu paitsi väritys, eli R1-fanaatikot saavat jälleen odotella vähintään vuoden isompia uudistuksia. Nuo Yamaha USA:n sivujen värit on tietty jenkkimalleille, eli varmasti kotimaisissa Yamaha Centereissä voi ihastella hieman erivärisiä rykkösiä. Pyörässä on sama luistonesto kuin tämän vuoden mallissa. Speksilistaa lukiessa kiinnitin lähinnä huomiota alustan ominaisuuksiin. Takaiskarissa on säädöt nopealle ja hitaalle vaimennukselle, joka on yleistynyt muillakin merkeillä. Yamaha on tämän malliversion kanssa pitäytynyt keulassa, jossa toinen puoli vaimentaa sisäänvaimennuksessa ja toinen taasen ulosvaimennuksessa. Ihan mielenkiintoinen systeemi, samaa on käytetty toki aiemmin muissakin pyörissä, esimerkiksi legendaarisessa Aprilia RS250:ssä 90-luvulla. Ja myös Öhlins käyttää samaa designia muutamissa haarukoissaan. Pidän kyllä R1:sen crossplane soundista, mutta olisi hienoa nähdä isompi uudistus legendaariseen malliin. Heillä on hyvä esikuva M1:ssä, siitä vaan ammentamaan tietotaitoa kadulle. Ja olihan SBK-versiokin voittajapyörä ja tehoa löytyi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti