perjantai 27. heinäkuuta 2012

BMW HP4


BMW S1000RR hyppää pykälän eteenpäin kun baijerilaiset tuovat uuden HP4 version markkinoille. HP2 Sport oli taannoin eksklusiivinen malli boxerisportista, nyt samanhenkinen käsittely tehdään S1000RR:lle.

Speksilistaa tutkiessa joku varmaan pettyy kun tehoa on yhä vain samat 193hv. Se, missä on menty eteenpäin, tai alaspäin, on paino, nyt 169kg kuivana (perusmalli 178kg) ja varustepuolella on pientä herkkua mm. aktiivijousituksen ja launch controllin myötä. Mielenkiintoisin on selkeästi aktiivijousitus (DDC). Se siis muuttuu koko ajan lennossa olosuhteiden mukaan kiihdytyksessä, jarrutuksessa tai mutkissa. Esim. jarrutuksessa keula jäykkenee tai pompuissa jäykkenee ja löysenee. Järjestelmä käyttää hyväksi muita elektroniikan järjestelmiä kuten luistonesto tai ABS-jarrut ja mukauttaa myös näiden perusteella alustan vaimennusominaisuuksia. Kuulostaa sopivan monimutkaiselta jos joskus joutuu tienpäällä vianetsintään. Järjestelmä on erilainen kuin Panigalen järjestelmä tai Bemarin enduroista ja matkapyöristä tuttu ESA, jossa valitaan napilla erilaiset vaimennus- ja jousitusominaisuudet, jotka pysyvät samoina kunnes uusi asetus valitaan.

Nyt myös luistonesto on helpommin säädettävissä (ainoastaan Slick-moodissa) ja mukana on tietty shifterit, keulimisen estot ja absit. Elektroniikassa näyttäisi olevan pientä fiksausta muutenkin kun myös Rain-kartta antaa täydet huipputehot. Varmaan myös luiston- ja keulimisen eston parametreja on säädelty. Jarrut ovat nyt monobloc-Brembot aiempien kaksiosaisten sijaan. Vanteet on kevyemmät seitsemänpuolaiset ja Akrapovicin putkisto vakiona. Varmasti näistä kahdesta viime mainitusta löytyy suurimmat syyt kevennykseen. Lisävarustelistalla on Competition pakettia jolla saa hiilikuitua, jalkatappia tms. HP-lisäpalikkaa, joita on saanut jo perus S1000RR:ään.

Selkeästi Bemarilla on haluttu nostaa malli kukkulan kuninkaaksi kilpailijoihin nähden. Suunnittelupöydällä on katsottu mitä mm. Ducati ja Aprilia tarjoaa hifistelyvarusteiden puolella ja on haluttu mätsätä tai voittaa ne. Elektroniikka on nyt laajin paketti mitä kaupasta saa ja muutenkin yksityiskohdat on viety loppuun asti kunnon osilla. Hiilikuidun jättäminen pois on vähän outoa, koska HP2 Sport oli täysin hiilikuituinen katteiltaan. Äänenvaimennin saisi olla vähän pienempi omaan makuun. Väritys on mielestäni onnistunut.

perjantai 20. heinäkuuta 2012

RSV4 moottori

Cycle World on tehnyt ihan mielenkiintoisen katsauksen Aprilia RSV4:sen moottorista. Hyviä kuvia ja taustaa moottorin kehityksestä sekä sen merkityksestä pyörän suunnittelussa, kannattaa lukaista. Mielenkiintoista spekulointia myös tulevaisuudesta, näinköhän kasvatetaan porausta lähelle 81mm MotoGP-sääntöjä silmällä pitäen. Kohtahan tämäkin aihio alkaa olemaan vanha, joten viimeistään vuoden parin sisällä pitäisi tulla uudistuksia.


sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Autoblip


Autoblip voisi olla seuraava lelu elektroniikan lisääntyessä kisa- ja katupyörissä. Kyseessä on käytännössä quickshifterin vastakohta, shifteri pudottaa kierroksia isompaa vaihdetta varten ja autoblip toimii pienemmälle vaihtaessa nostamalla kierrokset oikealle tasolle. Kun kuski vaihtaa vaihdetta, vaihdepolkimen painesensori lähettää eculle signaalin antaa hetkellisesti lisää kiekkoja koneeseen. Ikäänkuin automaattinen välikaasu. Nimi autoblip tulee automaattisesta, hetkellisestä kaasun lisäyksestä (automatic throttle blip).

Kuljettajan ei tarvitse koskea mihinkään muuhun kuin vaihdepolkimeen ja elektroniikka hoitaa loput, joten esim. jarrutukseen voi keskittyä paremmin kun ei tarvitse välittää kaasusta. Myöskään kytkintä ei tarvita pienemmälle vaihtaessa ja käytännössä shifterillä ja autoblipillä varustettu pyörä tarvitsee kytkintä ainoastaan lähtiessä liikkeelle esim. varikolta tai liikennevaloista. Autoblipin määrä voidaan säätää vaihdevälikohtaiseksi osumaan juuri oikein vaihdevälitysten kanssa. Tällöin kierrokset täsmää aina uuteen vaihteeseen, joten toiminta on "saumatonta" ja moottorijarrutus tasainen ilman nykimisiä tai muita häiriöitä.

Nyt tuota on lähinnä saatavilla säädettävien ecujen kylkeen, tyyliin Motec, mutta miksei se kohta olisi katupyörissäkin. Autoblip on ollut käytössä autoissa jo pidempään. Ensin kilpa-autoissa ja sittemmin katuautoissa, varsinkin uusien kaksoiskytkinvaihteistojen kanssa. Vaihdeläpistä vain pienempää ja ecu hoitaa välikaasun kuin Ayrton Senna konsanaan heal and toe-meiningillä. Ainakin muutamissa Superbiken MM-laitteissa systeemi löytyy (muistelisin lukeneeni, että Tom Sykesin Kawassa se on ollut jo pidempään) ja maailmalla sitä on väsätty kaikentasoisiin harrastepeleihin. MotoGP:ssä tuo ei vielä ole kaikilla käytössä, koska niin moni käyttää kytkintä vaihtaessaan pienemmälle.

Ohessa pari videota:






sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

420,76 km/h

Tuollaisia nopeuslukemia 1491 metrin kiihdytyksen jälkeen. Onnittelut Any10-tiimin porukalle kovasta Suomen ja Euroopan ennätyksestä seisovalla maililla! Tulos syntyi Joensuun lentokentän nopeusajoissa. Pyöränä on "hieman" modattu Kawasaki ZZR1400. Ruma alkaa olemaan jo kaunista noilla lukemilla. Jotenkin tuntuu, että vielä on varaa kiristää vauhtia, koska Joensuun olosuhteet eivät olleet aivan optimaaliset ja ilmeisesti konehuoneessa olisi vielä lisätehoja tarjolla...

Kannattaa lueskella ja ihmetellä Any10-porukan touhuja heidän racebook-sivuilla.