maanantai 17. kesäkuuta 2013

Suzukin paluu virallista

Suzuki on vihdoin virallistanut paluunsa MotoGP-sarjaan kaudeksi 2015. Alun perin heidän piti jo tulla 2014, mutta loppumetreillä liittymistä on lykätty vuodella. Tästä oli kuumia huhuja heti Barcelonan kisan jälkeen eilen. Suzuki tuli testaamaan sinne ensi kertaa julkisesti ja heidän odotetiin ilmoittavan paluusta kaudeksi 2014. Kehitystiimistä vastaa Davide Brivio, joka on aiemmin toiminut mm. Valentino Rossin tallipäällikkönä Yamahalla. Testikuljettajana on Asparin tallista "lainalla" oleva Randy de Puniet. Myös Nobuatsu Aoki on testaajana ja onkin testannut aiemmin pyörää eri kehitysvaiheissa.

Aiemmin Suzuki käytti V4 moottoria GP-kilpurissaan, mutta uudessä pyörässä on Yamahasta tuttu konstruktio, eli rivi4, jossa epäsäännöllinen sytytysjärjestys. Tätä huhuiltiin pitkään spy-kuvista ja ääni paljastaa, että kyseessä ei ole perinteinen rivi4 180-asteen kampuralla.

maanantai 10. kesäkuuta 2013

MV Agusta F3 800

MV stroukkasi F3 675:sen ja tuloksena 800-kuutioinen rivi3-moottori. Varsin mielenkiintoinen välimalli supersporttien ja superbiken välille haastamaan mm. Ducati 848 ja Suzuki GSX-R750. MV kuitenkin promoaa uutta kasisatasta nimenomaan tonnisten haastajaksi hyvällä teho/paino-suhteella. 148hv ja 173kg on ihan mukiinmenevä. Etenkin kun paino on sama kuin 675:ssa. Muutenkin kattaus on tuttu 675:sta aina elektroniikkapakettia myöten. Jarruiksi on valittu varsin suorituskykyisen Brembon M4-monoblocit ja alusta säädetty sopimaan tehokkaammalle moottorille.

Luulen, että tässä voi olla viime aikojen yksi mielenkiintoisimmista pyöristä, koska suorituskyky on riittävä meille perusjampoille kadulle ja radalla, missä tonnisen suorituskykyä on hankala hyödyntää täysillä. Lisäksi pidempi iskuinen moottori tuo hyvin lisävääntöä arkiajoon. Äkkiseltään en keksi mitään huonoa tästä pyörästä, ainoastaan sen, että se saattaa haitata 675:sen myyntiä. Lisäksi Italian hinta alle 14 tonttua on todella houkutteleva.

Speksit, kuvat ja lisätiedot MV Agustan sivuilla.

torstai 6. kesäkuuta 2013

Ducatin maahantuonti

Ducatin maahantuonti siirtyy Oy Cavallino Ab:lle syyskuun alusta 2013 alkaen.

Ducatin maahantuonnista oli kovaakin huhua ja keskustelua vuoden vaihteessa kun nykyisen maahantuojan Oy Hailac Ab:n sopimus oli katkolla. Nyt homma jatkuu eri toimijoilla. Oy Cavallino Ab kuuluu samaan konserniin Porschea maahantuovan AutoCarreran kanssa. Cavallino toi aikoinaan mm. Ferraria Suomeen ja nimikin on helppo yhdistää Maranellon oriin tai hevosvoimiin.

Mielenkiintoista nähdä miten toiminta jatkuu ja tuleeko Ducatit esimerkiksi Porsche Centereiden yhteyteen ja mikä tulee olemaan tilanne nykyisten jälleenmyyjien kanssa? Lisäksi tuleeko perinteiseen maahantuonti ja asiakaspalveluun jotain uutta, jota pyöräpuolella ei vielä olla nähty. Porschen kanssa ainakin omasta mielestä AutoCarrera on hoitanut ruutunsa ihan hyvin, joten olisi tämä Ducatin kuvio huonomminkin voinut mennä.

Jos haluaa kaivella aasinsiltoja tähän liittyen niin Porschen Suomen maahantuonnin taustalla on italialaiset toimijat ja täten heillä voi olla hyvät tai helpot kontaktit Bolognaan. Lisäksi Porschen omistussuhteet VAG-ryhmän kanssa, joka omistaa myös Audin, joka taasen osti Ducatin viime vuonna, tuo mukavan sopivasti yhteen Ducatin ja Porschen tätäkin kautta.

Linkissä AutoCarreran pressitiedote asiasta.